dilluns, 10 de desembre del 2007

una escombra cap per amunt


Recordo que a casa dels meus avis la meva àvia posava l'escombra cap per amunt quan volia que les visites que ella volia marxessin aviat. No ho sé si feia el seu efecte, però ella la hi possava. També he sentit dir que hi ha gent que quan la té ficada amunt (l'escombra) hi tira sal per sobre.
He estat investigant sobre aquesta peculiaritat i m'he assabentat de que es tracta d'una tradició molt antiga de quan venien a cobrar els tributs els senyors feudals a les cases catalanes, era com una mena de ritual que el poble feia servir perquè aquesta recaptació violenta acabés el més aviat possible i no se'n portessin més del que estava estipulat per foc.
Jo per si de cas tinc una escombra cap amunt...perquè els d'hisenda no en cobrin més del que jo "crec" raonable.

14 comentaris:

Jobove - Reus ha dit...

la sabiem aquesta !!!

et faig un altra pregunta i és extensible a la resta, d'on ve la paraula Catalunya ?

salutacions

robelfu ha dit...

ostres nena jo ho faig quan estic molt cansada y no vui que entrin mes clientes a la pelu .
aixo no ho sap la jefa si no em veig al paro ajjaj.
una abraçada

Anònim ha dit...

A casa meva la meva avia també ho feia, sobretot quan venien unes cosines del meu avi que sempre arribaven a l'hora de sopar.

Jordi Casanovas ha dit...

jo en sabia d'un que quan ja en tenia prou li deia a la donsa:

au mestressa!! anem a sopar (o dinar) que aquests senyors deuen voler marxar.

Anònim ha dit...

La meua avia era més directa. Si estavem sopant i ens feien la visita en aquell moment, ella, sense tallar-se gens ni mica, deia ben fort: "A poqueta nit, mosques!". Ni que dir té que la visita feia la seua estada ben curteta.

Déjà vie ha dit...

ben fet, potser funciona!!

Carme Fortià ha dit...

Molt bona aquesta! Si és que a vegades descobrim algunes coses... L'escombra cap per amunt, potser ja estava preparada per acabar banyant de cops d'escombra el maleït recaptador, com una amenaça latent...

Carme Rosanas ha dit...

Això de les visites, com la teva àvia, si que ho sabia, pe`ro l'altra funció d'allunyar recaptadors, no.
I deu ser la més interessant!

Striper ha dit...

Jo sempre ho sentit aixo no se si a part de las visitas espanta mes coses.

nimue ha dit...

jeje... provaré a la pròxima visita inoportuna. Per sort no en tinc massa, d'inoportunes! :)

mossèn ha dit...

el que vos voleu es que no vingui cap veí !!! ... dolentota, dolentota !!! ... jo tampoc ??? ... salut

LoveSick ha dit...

Jo només coneixia dues coses al voltant de l'escombra (que al País Valencià li diem granera): Una és típica i és que si et granen (o escombren) els peus no et cases, la qual cosa amb mi funciona per ara molt bé.
L'altra és més curiosa i és que sempre que feiem una mudança, ma mare deia que la granera s'havia de deixar a la casa perquè la granera que havia granat un terra no podia granar un altre.

Jesús M. Tibau ha dit...

Funciona igual amb l'aspiradora?

Mon ha dit...

eps quins records a casa la meva avia tambe ho feien aixo, Quan vaig ser grandet i vaig entendre el significat de perque possava l'avia Lola l'escombra cap per avall em feia gracia i no podia aguantar el riure i les visites debien pensar aquest noi estar boig....